Genieten en aan de slag! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Julia Schreurs - WaarBenJij.nu Genieten en aan de slag! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Julia Schreurs - WaarBenJij.nu

Genieten en aan de slag!

Door: Julia

Blijf op de hoogte en volg Julia

18 Oktober 2016 | Indonesië, Ubud

Het lijkt wel alsof ik gisteren het vorige reisverslag geschreven heb maar dit is alweer een week geleden! Dit geeft al aan hoe snel de tijd hier gaat, het vliegt voorbij! Na de lange dag op dinsdag hebben we woensdag lekker uitgeslapen en zijn we daarna aan de slag gegaan met het voorbereiden en uitwerken van onze presentatie. We eten 's Avonds vaak bij een warung, hier krijg je heerlijk Indonesisch eten. We hebben ook al een warung ontdekt waar een Indonesische rijsttafel klaarstaat in de vorm van een buffet, je telt het aantal gerechten dat je opschept en telt dit bij elkaar op. Hier eet en drink je met 3 personen voor maar €4,-.
Hier krijg je in Nederland misschien net een mandje stokbrood voor, haha!
Het scooter rijden gaat goed ondanks de chaos in het verkeer, overstekende honden en kippen, mensen die ineens de weg op rijden vanuit een oprit en tegenliggende auto's die gaan inhalen terwijl het eigenlijk niet kan omdat ik bijvoorbeeld hun kant op kom. Dat doen ze hier dan ook heel tactisch, ze gaan gewoon op jouw weghelft rijden, knipperen een paar keer met groot licht en gaan er dan vanuit dat je vanzelf wel afremt zodat hun de inhaalactie kunnen doorzetten. Het is dus continue opletten en zorgen dat ik de andere meiden nog achter me heb rijden(je raakt elkaar in deze verkeerssituaties namelijk snel kwijt). Wel heb ik gemerkt dat iedereen heel rustig blijft in het verkeer en alles accepteert.
Zebrapaden en doorgetrokken strepen staan hier wel op de weg, maar deze hebben geen enkele functie! De maximale snelheid staat ook nergens aangegeven maar wij rijden meestal zo´n 50 kilometer per uur.
We rijden een half uur naar de stichting toe, onderweg hou ik vaak even mijn adem in wanneer ik weer een rookwolk zie van verbrand plastic.
Ongelofelijk hoeveel ze dat hier doen, erg gezond zal het ook niet zijn..
Maar goed, weer even terug naar ons onderzoek!

Afgelopen donderdag zijn we op donderdag naar Cahaya Mutiara gegaan voor het geven van een presentatie over wie we zijn en wat we precies komen doen. We hebben dit in het engels gedaan maar deels ook in het indonesisch, gelukkig zijn er een aantal leden die goed engels spreken en dus kunnen vertalen voor de anderen. We hebben daarna gewerkt met post-its en hierop de problemen en wensen laten schrijven. Ook hebben we ze gevraagd om op te schrijven waar ze tevreden over zijn.
Hieruit kwamen ongelofelijk veel uitkomsten waar we mee aan de slag kunnen, de taak voor de komende week is om nog meer informatie te verzamelen over de leden, wat ze doen en hoe ze dit doen ondanks hun lichamelijke beperking.
Op vrijdag werden we gebeld dat het geen zin had om te komen omdat er veel leden niet zouden zijn, we hoefden maandag pas weer te komen. Dus... dit betekende 3 dagen weekend! Perfect om weer wat te ondernemen want er is nog genoeg te zien hier in Bali.
We hebben de Goa Gajah en de Gunung Kawi tempel bezocht, deze laatste had erg veel trappen maar ook een geweldig uitzicht over de rijstvelden. Ik mis het sporten wel hier maar gelukkig zijn er genoeg andere manieren om sportief bezig te zijn. We hebben een bal gekocht voor in het zwembad en hiermee oefen ik een paar keer per week met Ilse. Gooien en vangen maar ook duiken zodat ik het keepen niet verleerd ben als ik straks weer thuis ben =)
Zaterdagmiddag hebben we een evaluatie gehad over de afgelopen week met Berry, Angelien en Julie. Het is fijn om ervaringen en informatie te kunnen delen met hun!
Zaterdagnacht hebben we mount Batur beklommen, we werden om 2.00 uur opgehaald en om 4.00 uur zijn we begonnen met de klim naar boven waar we anderhalf uur later aankwamen. Een prachtig uitzicht en ruim op tijd boven voordat de zon op kwam, dit was pas echt genieten!
De zondag was een heerlijke rustdag, zeker met het oog op deze week. We zullen elke dag bij Cahaya Mutiara zijn van 'smorgens vroeg tot 's avonds 8 uur ongeveer.
Gisteren ben ik samen met Ilse zelfs bij 2 leden thuis geweest, een warm ontvangst door de familieleden en super gastvrij. Het is leuk om te zien waar de leden wonen en hoe ze zelf oplossingen bedacht hebben om toch overal door te kunnen met de rolstoel.
We hopen dat we vanaf volgende week verder kunnen met een specifieke onderzoekvraag want de tijd hier is zo om.
Ik zal nog een paar foto's toevoegen zodat jullie ook een indruk krijgen van de tempels en het geweldige uitzicht vanaf mount Batur!

  • 19 Oktober 2016 - 12:17

    Ashley:

    Wauw Juul wat een mooie verhalen! Ik kijk nu al uit naar het lezen van jouw ervaringen in het volgende verhaal! Heel veel plezier en geniet maar lekker! Heel veel liefs, xxx Ashley

  • 19 Oktober 2016 - 14:27

    Huub:

    Hee Julia,

    Het doet mij goed om te lezen dat er voor jullie eindelijk schot in de zaak komt. Dat is toch het doel van deze stage. Maaaaaaaaar ook zeker genieten van al het mooie dat Bali te bieden heeft. Groetjes van ons allemaal. xxx en dikke knuffels.

  • 21 Oktober 2016 - 12:05

    Hans:

    Leuk die wekelijkse verslagen. Veel succes en plezier.

  • 23 Oktober 2016 - 19:29

    Mieke:

    Wat weer een belevingen Julia, geweldig!
    Fijn dat jullie nu ook wel daadwerkelijk aan de slag kunnen want dat is toch de opzet.
    Mooi om bij de bevolking (de leden ) thuis te mogen komen, altijd speciaal.
    Julia ga zo lekker verder, kijk goed uit en geniet samen.
    Tot je volgende reisverslag.
    Liefs xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Julia

Ik zal jullie de komende 3 maanden op de hoogte houden van mijn tijd in Bali. Hier ga ik met 2 klasgenoten praktijk onderzoek doen bij een stichting in Ubud.

Actief sinds 26 Sept. 2016
Verslag gelezen: 553
Totaal aantal bezoekers 10173

Voorgaande reizen:

30 September 2016 - 24 December 2016

Praktijk onderzoek in Ubud

Landen bezocht: